امروز دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ۰۷:۰۷

مقالات

طراحی و بسته بندی محصولات صنعتی و تجاری

منبع: https://elearnpars.org/article/training-the-design-and-packaging-of-industrial-and-commercial-products  ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
بسته بندی شامل آماده سازی انواع کالا به منظور حمل و نقل ، توزیع ، انبارش ، فروش و کلیه مراحل قبل از مصرف می باشد. بسته بندی یک نوع فعالیت خدماتی محسوب می شود که به تنهایی نمی تواند وجود داشته باشد زیرا لازمه بسته بندی وجود کالایی است که باید مورد بسته بندی قرار بگیرد . به عبارت دیگر همانگونه که کلیه صنایع تولیدی برای ورود کالاهایشان به بازاز نیازمند صنعت بسته بندی هستند ، صنعت بسته بندی نیز صنعتی وابسته به سایر صنایع است .

تاریخچه بسته بندی

بر اساس مستندات تاریخی در ابتدای تمدن بشری با توجه به نوع زندگی بدوی انسان ها و تغییر مکان زندگی با تغییر فصل مقوله ای به نام بسته بندی مورد نیاز انسان ها نبوده است . همزمان با روند ساخت پناهگاه های دائمی توسط انسان ها نیاز به بسته بندی با مفهوم نخستین آن احساس شد .در آن زمان انسان های نخستین برای انتقال مواد غذایی از اطراف به اقامتگاه خود به فکر استفاده از انواع بسته بندی های اولیه مانند کدوهای خشک شده ، پوست حیوانات ، صدف های بزرگ ، شاخ حیوانات و غیره افتادند . همزمان با وقوع انقلاب صنعتی در سراسر دنیا و افزایش میزان تولیدات به صورت انبوه و ایجاد رقابت میان تولید کننده گان اهمیت مقوله بسته بندی بیش از پیش آشکار شد. می توان گفت انقلاب صنعتی نقطه عطف صنعت بسته بندی نیز بود . در گذر زمان و با پیشرفت همه جانبه علم ، صنعت وتکنولوژی ، بسته بندی محصولات صنعتی و تجاری نیز به صورت یک صنعت قدرتمند و پراهمیت درامد . امروزه مقوله بسته بندی یکی از پر اهمیت ترین مباحث مورد نظر در کلیه زمینه های تولید ، توزیع و فروش کلیه محصولات به شمار می رود .

اهداف بسته بندی بسته بندی

یکی از مهمترین مباحث در تولید و ارائه یک محصول است . اگرچه که اولین و مهمترین کاربرد بسته بندی حفظ و نگهداری محصولات و کالاهای تولید شده در بهترین شرایط ممکن است اما امروزه بسته بندی تنها به منظور حفاظت کالا و محصول به کار نمی رود بلکه معرفی محصول مورد نظرو جلب توجه مشتریان نیز یکی از دیگر کاربردهای مهم بسته بندی های صنعتی و تجاری است . امروزه بسته بندی به یک دانش ویژه تبدیل شده است . در بسته بندی یک محصول به نکات بسیار زیادی باید توجه کرد. در اولین مرحله باتوجه به نوع محصول مورد نظر باید به انتخاب متریال مناسب پرداخت ، سپس به مرحله طراحی ظاهری بسته بندی می رسیم . این بخش شامل طراحی مناسب و جذاب و ارائه مشخصات و اطلاعات مورد نیاز مشتری بر روی بسته بندی محصول می باشد در تمامی مراحل کار در نظر گرفتن میزان بودجه مورد نیاز برای بسته بندی محصولات نیز باید مورد توجه قرار بگیرد . در ادامه به از مهمترین اهداف بسته بندی اشاره خواهیم کرد .

1- حفظ و نگهداری کالا

اولین هدف در بسته بندی انواع کالا حفظ و نگهداری آن ها است . طراحی بسته بندی کالا با در نظر گرفتن میزان اهمیت یا آسیب پذیر بودن آن انجام می شود .به طور مثال در بسته بندی کالاهای شکستنی و یا انواع داروها از متریالی با درجه محافظت بالاتر استفاده می شود و در بسته بندی کالاهایی مانند خودکار ، دفترچه و غیره می توان به یک بسته بندی معمولی اکتفا کرد .

2- اطلاع رسانی و معرفی کالابسته بندی

 بسته بندی لوازم یدکی - جعبه لوازم یدکی یکی دیگر از اهداف مهم در بسته بندی کالاها ارائه اطلاعاتی در مورد کالای مورد نظر است . این اطلاعات می تواند بسته به نوع کالای مورد نظر متفاوت باشد . طرز استفاده ، نحوه نگهداری ، مشخصات کالا ، ترکیبات ، تاریخ تولید و تاریخ انقضا و بسیاری موارد دیگر که می توان از این طریق به مشتری ارائه کرد .

3- بازاریابی و تجارت

 از آنجا که بسته بندی می تواند به عنوان اهرم ارتباطی میان تولید کننده گان و مصرف کننده گان عمل کند یکی از مهمترین عومل در بازاریابی و جذب مشتری به شمار می رود .

4- امنیت کالا

یکی دیگر از دلایل استفاده از بسته بندی ایجاد امنیت در پروسه جابجایی و حمل و نقل کالا است . برخی بسته بندیها با توجه به نوع کالا ی مورد نظر به لحاظ امنیتی بسیار مقاوم و محافظ می باشند .

5- راحت بودن از لحاظ ارتباط با مشتری و نقل و انتقال

  یکی دیگر از دلایل استفاده از بسته بندی ایجاد سهولت در پروسه پخش کالا و انبارش آن است. استاندارد ایزو 18602 استاندارد مربوط به بسته بندی و محیط زیست و بهینه سازی بسته بندی در راستای ارزیابی و کنترل شیوه ها و شرایط بسته بندی و کاهش تاثیرات زیست محیطی این صنعت استاندارد ایزو 18602 طراحی و معرفی شد. این استاندارد بین المللی الزامات و روش ارزیابی بسته بندی را مشخص می کند تا اطمینان حاصل شود که وزن یا حجم محتوای مواد آن به تناسب عملکرد بسته بندی بهینه شده است. این یکی از گزینه های متعددی برای کاهش تاثیر بسته بندی بر محیط زیست است.

این استاندارد بین المللی همچنین با ارائه متدولوژی ها و رویه های مربوط به بسته بندی در موارد زیر نیز بسیار تاثیرگذار بوده است .

الف) تعیین میزان مجاز و به حداقل رساندن مواد یا مخلوط های خطرناک و مضر برای محیط زیست.

ب) تعیین مقدار مجازچهار فلز سنگین (سرب، کادمیم، جیوه، کروم شش ظرفیتی) در بسته بندی. سازمان هایی که در پروسه طراحی و تولید بسته بندی های خود قوانین و مقررات مورد نظر را رعایت نمایند موفق به دریافت نشان ایزو 18602 خواهند شد .

طراحی و بسته بندی محصولات صنعتی و تجاری






برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.