مدیر موفق کیست؟
اگر میخواهید به یک مدیر موفق تبدیل شوید، باید روی این مسئله کار کنید، زیرا موفقیت هیچگاه تصادفی اتفاق نمیافتد. رسیدن به درجه و سمت مدیریت ضامن موفقیت شما نیست؛ مدیران موفق افراد موثر با بهرهوری بالا هستند. آنها میتوانند رهبری گروه را بهعهده بگیرند، در دیگران ایجاد انگیزه کنند و سایرین را ترغیب کنند تا به اهدافشان برسند.
مدیریت اساسی ترین و مهمترین رکن موفقیت یک سازمان و مجموعه می باشد. تفاوت مدیران موفق و ناموفق در طرز فکر و نوع اقداماتی که انجام می دهند اما همه افرادی که دارای دانش مدیریت هستند ، با قرار دادن یک مدل مدیریتی متناسب با مجموعهای که در آن فعالیت می کنند ،می توانند یک مدیریت موفق داشته باشند و منشاء تحولات و تغییرهای مثبت باشند .
چگونه مدیر خوبی باشیم؟
مدیران همیشه تلاش میکنند بهترین خودشان باشند، دست به هر کاری میزنند تا بتوانند کارها را خوب و طبق برنامه ریزی پیش بروند. نه تنها مدیران، بلکه ما هم این کار را انجام میدهیم. هر کسی مسئولیت مدیریت کردن زندگی خودش را به دوش میکشد؛ اگر نتواند خوب آن را مدیریت کند، حتماً در آینده به مشکلات بزرگی بر میخورد. کسی که نمیتواند از مدیریت کردن زندگی خود سربلند بیرون بیاید، چه انتظاری برای مدیریت کردن کارهای دیگر دارد؟
افرادی وجود دارند که در مدیریت کردن زندگی خود خیلی ضعیف عمل میکنند اما به این معنی نیست که اصلاً نمیتوانند کاری را مدیریت کنند. برای چند دقیقه بازیهای کودکی خودتان را مرور کنید؛ در اکثر این بازیها شما بدون این که خودتان متوجه شوید، از سیاستهای مدیریت استفاده کردهاید. یادتان است وقتی که کاپیتان تیم فوتبال محله میشدید چه کار میکردید؟
با اکثر کسانی که صحبت کردم گفتند هر کاری میکردند تا برنده شوند، بازیکنان را با توجه به مهارتی که داشتند در پستها میگذاشتند، ضد حملههایی طراحی میکردند که حریف را غافلگیر میکرد و بعضی وقتها هم کار به تقلب کردن و غیره میرسید. هر کاری که از دستشان بر میآمد و امکان انجام دادنش وجود داشت را انجام میدادند تا بهترین نتیجه را به دست آورند.
پس به طور کلی همه ما به طور کلی مدیر هستیم، اما برای این که بهتر از گذشته خود شویم، لازم است که یکسری مهارتهایی را یاد بگیریم که باعث موفقیت ما میشود، بعد از چند تعریف دیگر تکنیکهایی را یاد خواهید گرفت که شما را به یک مدیر حرفهای تبدیل میکند.
مدیران خوب دارای چه ویژگیهایی هستنند؟
مدیران بزرگ همانند کارمندان خوب دارای ویژگیهای گوناگونی هستند.
1- ذهنیت خود را مدام رشد میدهند.
2- تفکر استراتژیک دارند.
3- صبور هستند.
4 – وفادار هستند.
5- صداقت دارند.
6 -امانتدار هستند.
7 – روشنفکر هستند.
چطور میتوانم به یک مدیر موفق تبدیل شوم؟
نسبت به شیوه رهبری خود آگاهی داشته باشید.
برنامهریزی کنید و مدام برنامههایتان را با خود و مدیرتان بررسی کنید؛ گزارشنویسی کنید و نظرات خود را ابراز کنید.
شیوههای مدیریتی مختلف را بیاموزید و از روشهای جدید استقبال کنید.
صبر پیشه کنید.
خودآگاهی را در خود بهبود بخشید تا بیشتر در خدمت تیم باشید.
چطور میتوانید مهارتهای مدیریتی خود را تقویت کنید؟
راهنمایی را پیدا کنید که مهارتهای رهبری مورد نظر شما را داشته باشد.
از طریق تمرین، پیشرفت کردن، خواستن نظر دیگران و ارزیابی موثر بودن خود، مهارتهای خود را بهبود بخشید.
دورههای آموزشی مختلف بگذرانید؛ کارگاهها و دورههای آموزشی آنلاین و حضوری را پیدا کنید و در آنها شرکت کنید.
مربی (کوچ) رهبری استخدام کنید.
برای این که به یک مدیر موفق تبدیل شوید، باید عادات مهمی که شما را به موفقیت و رسیدن به اهدافتان میرساند، به کار بگیرید.
25 عادت مدیران موفق
1-اهداف هوشمندانهای تعیین میکنند.
2-مدیریت زمان دارند.
3-روی دیگران سرمایهگذاری میکنند.
4-ارتباطات موثری دارند.
5-بر چشماندازهای بزرگتر تمرکز میکنند.
6-در جهت توسعه فردی و حرفهای خود سرمایهگذاری میکنند.
7-ریسکپذیر هستند.
8-صداقت دارند.
9-آنها افراد منظمی هستند.
10-استراتژی مشخصی دارند.
11-نظرات دیگران را میخواهند.
12-از دیگران مشورت میگیرند.
13-به دیگران احترام می گذارند.
14-اشتباهات خود را میپذیرند.
15-از تیمهای خود حمایت میکنند.
16-متواضع هستند.
17-حس همکاری را ترویج میدهند.
18-قابل رویت هستند.
19-دستاوردهای تیم را ترویج میکنند.
20-اختلافات را مدیریت می کنند.
21-برای حفظ تعادل در زندگی تلاش میکنند.
22-شبکه ای از افراد ایجاد میکنند.
23-جایگاه آینده خود را تعیین میکنند.
24-سیاستهای سازمان را پیش میبرند.
25- از دیگران تشکر میکنند.