بازار لوله، اتصالات و شیرآلات ایران
بازار لوله، اتصالات و شیرآلات ایران

ویژگی لوله و اتصالات گالوانیزه

ویژگی لوله و اتصالات گالوانیزه

گالوانیزه کردن یکی از روش هایی است که به طور گسترده، برای حفاظت از فلز در برابر خوردگی بکار گرفته می شود. این راهکار شامل استفاده از یک پوشش نازک فلز روی بر روی یک فلز ضخیم تر است که به محافظت از آن در مقابل محیط اطراف کمک می کند. در ساخت بسیاری از تاسیسات و تجهیزات از این لوله ها استفاده می شود.

گالوانیزه کردن موجب می گردد که در یک فلز خواص ضد خوردگی ایجاد شود. بدون پوشش محافظ روی، فلز در معرض آسیب قرار می گیرد و احتمال اکسیداسیون و خوردگی آن بسیار سریعتر می شود. فولاد گالوانیزه شده یک جایگزین مقرون به صرفه برای استفاده به جای فولاد ضد زنگ آستنیتی یا آلومینیوم است.

لوله گالوانیزه چیست؟

لوله‌های گالوانیزه لوله‌های فولادی هستند که برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی در پوشش محافظ روی، فرو رفته‌اند. لوله کشی گالوانیزه معمولاً در خانه‌های ساخته شده قبل از سال 1960 نصب‌ می‌شد. هنگامی که اختراع شد، این نوع لوله جایگزینی لوله‌های سرب برای خطوط آبرسانی بود. امروزه، اما، می‌دانید که ده‌ها سال قرار گرفتن آهن در معرض آب، باعث خوردگی و زنگ‌زدگی لوله‌ می‌شود. لوله گالوانیزه با یک لایه روی پوشش داده شده است. روی مانعی در برابر خوردگی ایجاد‌ می‌کند تا لوله در معرض عناصر محیطی خارج قرار گیرد. مانع محافظتی در برابر آسیب رسیدن به رطوبت داخلی به همان اندازه موثر است.

نحوه تولید لوله گالوانیزه

وارد کردن لوله در حمام فلز روی و قرار دادن فلز تحت دمای 450 درجه

وارد کردن لوله به قسمت آماده سازی

چربی زدایی لوله ها و زدودن زنگ زدگی از روی سطح لوله

وارد کردن لوله در محلول فلاکس

وارد کردن لوله ئر دستگاه گالوانیزه

حرارت دادن لوله در دمای 120 درجه ی سانتی گراد

خشک کردن لوله در کوره

 

 

 

گالوانیزه همچنین می تواند از فلز در برابر فرآیندی به نام “خوردگی گالوانیکی” محافظت کند. خوردگی گالوانیکی زمانی اتفاق می افتد که دو فلز با آرایش الکتروشیمیایی مختلف در تماس با یکدیگر در مجاورت یک الکترولیت، مانند آب شور، قرار می گیرند. بسته به ساختار اتمی دو فلز، یک فلز آند و دیگری کاتد است. سرعت خوردگی آند در این حالت بیشتر از زمانی است که فقط خودش باشد و سرعت خوردگی کاتد در این حالت آهسته تر از زمانی است که خودش به تنهایی حضور داشته باشد. دلیل اینکه از فلز روی برای گالوانیزه کردن استفاده می شود این است که در تماس با بسیاری از انواع مختلف فلزات، به عنوان آند عمل می کند. بنابراین از آنجا که پوشش روی، در تماس با فلز اصلی معمولا نقش آند را دارد، باعث می گردد که خوردگی فلز پایه یا همان کاتد، آهسته تر شود.

انواع اتصالات گالوانیزه

اتصالات گالوانیزه دنده ای به دو دسته تقسیم می شوند: اتصالات گالوانیزه سفید و اتصالات گالوانیزه سیاه. از اتصالات گالوانیزه در بخش آبرسانی، گازرسانی، انتقال بخار، هوا و … استفاده می گردد. روش ساخت این اتصالات نیز مانند ساخت لوله های گالوانیزه انجام می گیرد.

 

۱- زانو گالوانیزه

این زانو که در دو نوع با زاویه های مختلف ۹۰ و ۴۵ درجه تولید می شود، به شما کمک می کند تا بتوانید لوله کشی خود را با زوایای مختلف و به راحتی انجام دهید.

۲- سه راهی گالوانیزه

اگر نیاز باشد که از خطوط اصلی لوله گالوانیزه انشعاب بگیرید، می توانید از سه راهی گالوانیزه استفاده کنید. انشعابی که از لوله گالوانیزه خارج می شود می تواند دارای زوایای ۴۵ و ۹۰ باشد. همچنین قطر انشعاب خروجی می تواند در سایز های مختلف تولید شود. اگر قطر انشعاب خروجی با قطر لوله گالوانیزه اصلی برابر باشد به آن سه راهی مستقیم می گویند و اگر قطرش نسبت به لوله گالوانیزه اصلی کمتر باشد به آن سه راهی کاهنده می گویند. به ندرت مشاهده می شود که از سه راهی افزاینده استفاده گردد یعنی سه راهی گالوانیزه که دهانه انشعاب آن از قطر لوله گالوانیزه اصلی بیشتر است. باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای سه راهی گالوانیزه کاهنده هیچگاه دهانه انشعاب گرفته شده کمتر از نصف قطر لوله گالوانیزه نیست. به سه راهی گالوانیزه ۹۰ درجه، سه راهی قائم نیز می گویند.

۳- مغزی گالوانیزه

مغزی گالوانیزه از انواع اتصالات گالوانیزه است که دو سر آن رزوه می گردد یعنی دنده دار می شود که برای اتصال دو لوله گالوانیزه که به صورت مادگی، دنده دار شده اند بکار می رود. اگر مغزی گالوانیزه از نوع تبدیل باشد از آن جهت تغییر قطر یا دهانه لوله به قطر کوچکتر یا بزرگتر استفاده می گردد. این مغزی ها به دو صورت سرد و گرم تولید می شود و دو رنگ سیاه و سفید دارد.

۴- چپقی گالوانیزه

چپقی کاربردی همانند اتصال زانو را دارد با این تفاوت که اگر دو لوله گالوانیزه که می خواهیم به هم متصل کنیم یکی از آنها از داخل دنده دار شده باشد و دیگری خارج آن دنده دار شده باشد آنوقت از چپقی گالوانیزه استفاده می کنیم. چپقی گالوانیزه مانند زانوی گالوانیزه در دو زاویه ۹۰ و ۴۵ درجه تولید و عرضه می گردد.

۵- مهره ماسوره گالوانیزه در لوله کشی گالوانیزه، از مهره ماسوره به عنوان اتصالی که می توان آن را جدا کرد استفاده می گردد. شاید بتوان گفت بیشترین موارد استفاده از مهره ماسوره گالوانیزه در مدارات بسته لوله کشی گالوانیزه و اتصال لوله گالوانیزه به یک دستگاه ثابت است.

۶- بوشن گالوانیزه

بوشن گالوانیزه در دو نوع معمولی و تبدیل تولید و عرضه می گردد. از بوشن گالوانیزه معمولی برای اتصال دو لوله گالوانیزه که قطر آن ها با هم برابر است استفاده می شود. بوشن گالوانیزه تبدیل نیز برای اتصال دو لوله گالوانیزه که قطر آنها با هم برابر نیست بکار برده می شود.

۷- روپیچ توپیچ گالوانیزه

این اتصال گالوانیزه همانند بوشن است با این تفاوت که یک سر آن از داخل و سر دیگر از بیرون دنده دار شده است. کاربرد روپیچ توپیچ گالوانیزه در جایی است که بخواهیم طول لوله گالوانیزه را به میزان خیلی اندک زیاد کنیم.

۸- تبدیل گالوانیزه

این اتصال گالوانیزه برای وصل کردن دو لوله گالوانیزه با قطرهای متفاوت به کار می رود. همچنین اگر زاویه دار باشد باعث تغییر مسیر لوله گالوانیزه می گردد.

۹- درپوش گالوانیزه

از درپوش گالوانیزه برای بستن انتهای مسیر لوله گالوانیزه و مسدود نمودن آن استفاده می شود.

لوله گالوانیزه بدون درز چیست؟

لوله های گالوانیزه ، با استفاده از روش پوشش گالوانیزه گرم تولید می‌شوند. در فرآیند گالوانیزاسیون گرم، نکته حیاتی که برای کیفیت گالوانیزه بسیار مهم است، مناسب بودن مواد لوله نسبت به پوشش گالوانیزه است. توانایی لوله فولادی برای دریافت پوشش گالوانیزه، به مقدار فسفر (P) و به ویژه مقدار سیلیکون (Si) آن بستگی دارد.

لوله‌های فولادی بدون درز گالوانیزه گرم، به دلیل روکش روی، دارای مقاومت عالی در برابر خوردگی هستند. لوله گالوانیزه ضد زنگ، در کاربردهایی که مقاومت در برابر خوردگی بدون هزینه از فولاد ضدزنگ مورد نیاز است استفاده می‌شود؛ و از نظر هزینه و چرخه عمر برتر محسوب می‌شود.

مزایای لوله گالوانیزه :

  • برخی از مزایای اضافه شده لوله فولادی بدون درز شامل موارد زیر است:
  • -شکل یکنواخت
  • -تحمل بار فوق العاده
  • -توانایی تحمل فشار
  • -قابلیت اطمینان در محیط‌های سرد و بسیار گرم

کاربرد لوله گالوانیزه بدون درز:

لوله گالوانیزه مانیسمان، در بسیاری از کاربردهایی که مقاومت به خوردگی و سایش مد نظر باشد؛ استفاده می‌شود. این کاربردها عبارتند از:

مهندسی عمومی، زیرساخت‌ها، خودرو، ساختمان، نفت و گاز، حفاری و معدن کاری، صنایع، خطوط آب، ساخت و سازهای عمومی، مخازن تحت فشار، ساختمان کشتی‌ها، حمل و نقل سیالات، چرخ‌ها و نقاله‌ها، هیدرولیک، دیگ بخار و مبدل حرارتی، هدف مکانیکی، بلبرینگ، هوا فضا، موتور سیکلت، ترمیم لوکوموتیو، قفس رول، آسانسور و بالابر

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید