بازار لوله، اتصالات و شیرآلات ایران
بازار لوله، اتصالات و شیرآلات ایران

پلی‌اتیلن تر فتالات و کاربردهایش

پلی‌اتیلن تر فتالات و کاربردهایش

پلی‌اتیلن تر فتالات که به صورت خلاصه PET یا PETE هم نوشته می‌شود، یکی از معمول‌ترین پلیمرهای ترموپلاستی است و به نوعی در خانواده پلی‌استرها قرار می‌گیرد. مهم‌ترین مصرف این ماده در ساخت فیبر برای تولیدات لباس است. البته ظروف برای نگه داری غذا و مایعات نیز بخش دیگری از استفاده‌های پلی‌اتیلن تر فتالات هستند.

ترفتالات چیست؟

Polyethylene terephthalate یک نوع پلیمر ترموپلاستیک است که به روش پلیمرایزاسیون مرحله ای از واکنش بین اسید ترفتالیک خالص و مونو اتیلن گلیکول تولید می شود. دمای انتقال شیشه این نوع پلیمر حدود 80 درجه سانتی گراد است.

پلی‌اتیلن ترفتالات (به انگلیسی: Polyethylene terephthalate) با فرمول شیمیایی n (C۱۰H۸O۴)[۱] یک ترکیب شیمیایی است. پلی اتیلن ترفتالات که معمولاً به اختصار PET , PETE یا PETP یا PET-P نوشته می‌شود، رایج‌ترین رزین پلیمری ترموپلاستیک از خانواده پلی استر است و در الیاف لباس، ظروف مایعات و مواد غذایی، و ترموفرمینگ برای تولید، و در ترکیب با الیاف شیشه برای رزین‌های مهندسی کاربرد دارد.

 

ترکیبات پلی اتیلن ترفتالات

فرایند تولید پلی اتیلن ترفتالات(pet) موضوعی است که سایت ابران کایسا قصد دارد به بررسی آن بپردازد. این نوع پلی اتیلن یک ترکیب شیمیایی است که رایج ترین و رزین پلیمری ترموپلاستیک از گروه پلی استر است. از این ماده در الیاف لباس، تولید ظروف مایعات و مواد غذایی و … استفاده می شود. این محصول در گرید های مختلف الیاف، بطری، الیاف و … تولید می شوند.

پلیمری است که در بیشتر کشورها برای تولید پلی استر (70 درصد)، رزین بطری (22 درصد)، فیلم (6 درصد) و رزین های پلی استر مهندسی (2 درصد) استفاده می شود. اما در ایران برای تولید انواع بطری های آشامیدنی های به دلیل مقاومت در برابر شکستگی، وزن کم، ارزان قیمت بودن و مقاومت در برابر دما و نفوذ گازها از این پلیمر استفاده می کنند. این مقاله در مورد پلی اتیلن ترفتالات گرید الیاف، بازیافت و … می باشد؛ با ما همراه باشید.

کاربرد پلی اتیلن ترفتالات

در حال حاضر PET از ترکیب اتیلن گلیکول با اسید ترفتالیک با کمک گرما و کاتالیزور به دست می آید و پلیمری خطی مقاوم در برابر حلال ها می باشد. از ویژگی های آن می توان به استحکام مکانیکی بالا، شفافیت، وزن سبک، بی خطر بودن در سمیت و نفوذ ناپذیری آن در برابر CO2 اشاره کرد. از لینر و از این ماده برای تولید فیلم های عکاسی، الیاف و بطری های نوشیدنی استفاده می کنند و از استفاده PET نساجی می توان به تولید الیاف پیوسته BCF و نخ صنعتی و POY اشاره کرد. در ضمن به دلیل پایداری این نوع پلی اتیلن در برابر گرما و مزه از آن در بسته بندی مواد غذایی استفاده می کنند.

خواص فیزیکی پلی اتیلن ترفتالات

PET به صورت خالص رزینی بی‌رنگ و نیمه کریستالی است. با این حال، بسته به نوع فرایند تولید، می‌تواند حالت‌های سخت، نیمه سخت و حتی سبک را نیز به خود بگیرد. از همین رو، این ماده مقاومت بسیاری زیادی در برابر مایعاتی نظیر آب و الکل دارد. علاوه بر موارد ذکر شده، مقاومت بسیار بالای آن در مقابل ضربات را نیز می‌توان یکی از مهم‌ترین خواص فیزیکی آن دانست؛ تا حدی که این ماده خودش را در معرض کلوروفورم به رنگ سفید در می‌آورد.

ترفتالات بازیافت

به طور کلی مواد پلاستیکی زیست تخریب پذیر نیستند و برای مقابله با آلودگی ناشی از پسماند آن ها، بهترین راه بازیافت آنان می باشد. بازیافت یک شیوه ساده و با سوددهی بالاست. از PET بازیافت شده می توان در تولید بعضی از پارچه ها، کیسه خواب و مواد عایق استفاده می کنند. در بخضی از موارد می توان از آن ها برای تولید دوباره بطری ها استفاده کرد ولی این کار نیازمند فرایند فوق تمیز برای بازیافت دارد. تولید پلی اتیلن ترفتالات در ایران توانسته است بسیار گسترش پیدا کند.

سوالات متداول

PET چیست؟

این نوع پلی اتیلن یک ترکیب شیمیایی است که رایج ترین و رزین پلیمری ترموپلاستیک از گروه پلی استر است.

فرایند تولید پلی اتیلن ترفتالات(pet) به چه صورت می باشد؟

رزین های این ماده به صورت تجاری از اتیلن گلیکول، دی متیل ترفتالات یا ترفتالیک اسید به وجود می آید. DMT و TPA هر دو جامد بوده که DMT در دمای 140 درجه سانتی گراد ذوب می شود و TPA تصعید می شود.

مطالب مفید دیگر : لوله پوش فیت چیست|جنس پوش فیت|انواع پوش فیت , همه چیز درباره پلیمر

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید