بازار لوله، اتصالات و شیرآلات ایران
بازار لوله، اتصالات و شیرآلات ایران

کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن چیست؟

لوله‌های پلی‌اتیلن از جنس پلاستیک است که به مواد پلی‌اتیلن ترمو پلاستیک نیز می‌گویند، این مواد پر کاربردترین پلاستیک‌هایی هستند و از آن‌ها ظروف پلاستیکی، بطری‌ها، کیسه‌ها و لوله‌ها می‌سازند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بازار لوله ایران، لوله‌های پلی‌اتیلن را در دمای بالا نرم می‌کنند و سپس در دمای پایین‌تر قرار می‌دهند تا سخت شوند. به همین دلیل به عنوان مواداولیه در دستگاه‌های اکستروژن تولید لوله‌های پلیمری و یا تزریق پلاستیک برای ساخت قطعات انتخاب شوند.

کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن چیست؟

ویژگی‌های خاص لوله‌های پلی‌اتیلن سبب شده تا در لوله‌های آبرسانی و گازرسانی استفاده کنند. از لوله‌های پلی‌اتیلن در لوله‌های انتقال آب، فاضلاب، و گاز مخصوص شبکه‌های توزیع خطوط انتقال تحت فشار قابل استفاده است.

لوله‌های پلی‌اتیلن علاوه بر نام علمی‌شان دارای نام تجاری هستند که در بازار بورس با نام تجاری عرضه می‌شوند.
HDPE نوعی از لوله‌های پلی‌اتیلن است که در شبکه لوله‌های انتقال گازرسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دلیل استحکام کششی بالا و مقاومت بالا در برابر رطوبت بهترین گزینه برای لوله‌های گازرسانی است.
LDPE نوع دیگری از لوله‌های پلی‌اتیلن است که در آبیاری کشاورزی به روش قطره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجه داشته باشید که مجتمع‌های پالایشی تولید این لوله‌ها در کیفیت آن‌ها نیز بسیار تاثیرگذار هستند.

کاربرد و موارد استفاده لوله های پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن که با نام اختصاری (HDPE) یا پلی اتیلن سخت شناخته می‌شوند، دارای کاربرد بسیار زیادی در کشاورزی، آبیاری، آبرسانی، کاورینگ و پوشش دهی و انتقال گاز می‌باشند. از جمله می‌توان به کاربردهای زیر اشاره نمود:

استفاده در شبکه های آبرسانی شهری و روستایی

شبکه های فاضلاب شهری و روستایی , گازرسانی , شبکه ها و سیستم های زهکشی , سیستم های انتقال مایعات و فاضلاب صنعتی, سیستم های آبیاری تحت فشار (قطره ای و بارانی)

به عنوان پوشش کابل های مخابراتی، کابل برق و فیبر نوری

و استفاده های دیگر

 

از جمله مزایای لوله پلی اتیلن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • قابلیت اتصال آسان

  • انعطاف پذیری بالا

  • نصب آسان، سریع و کم‌هزینه لوله و اتصالات پلی اتیلن

  • عمر طولانی مدت لوله پلی اتیلن و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری

  • مقاومت در مقابل خوردگی و اثر مواد شیمیایی مختلف

  • ضریب اصطکاک کم پلی اتیلن و ثابت بودن آن در طول کاربرد

  • بهداشتی و غیر سمی بودن لوله پلی اتیلن (مناسب برای آب شرب)

  • وجود سایزهای متنوع لوله و اتصالات پلی اتیلن

  • مقاومت در برابر آفتاب و اشعه ماوراء بنفش

کاربرد لوله پلی اتیلن در آبرسانی چیست ؟

لوله پلی اتیلن در آب رسانی و منتقل کردن آب در سیستم های آب رسانی بسیار پر کاربرد می باشند.لوله های انتقال دهنده آب شرب و آشامیدنی اکثرا از جنس پلی اتیلن هستند و لوله پلی اتیلن از لحاظ ساختار شیمیایی بهترین لوله برای منتقل کردن آب شرب و هر نوع آب است .

کاربرد لوله پلی اتیلن در آبیاری تحت فشار چیست ؟

در روش هایی که فشار آب بیش از ۱ اتمسفر برآورد می شود، آبیاری های تحت فشار می گویند.پلی اتیلن و انواع لوله های آن بهترین لوله ها از لحاظ کاربرد برای انتقال آب فشار بالا یا آبیاری تحت فشار است (لوله های PE100 بهترین نمونه این لوله ها هستند) از نمونه های آبیاری تحت فشار می توان به آبیاری تحت فشار بارانی اشاره داشت .

کاربرد لوله پلی اتیلن در آبیاری قطره ای چیست ؟

آبیاری قطره ای بهترین روش برای انتقال و آبرسانی برای گیاهان است که هرز رفت و اتلاف آب را به حداقل خود می رساند.به همین دلیل است که از لوله های پلی اتیلنی تک جداره تحت عنوان لوله های پلی اتیلنی سبک (PE LD) خطی استفاده می شود که سایز آن ها ۱۶ میلیمتری می باشد.لوله پلی اتیلن برای آبیاری قطره ای بسیار ارزان است و هزینه آبیاری را (شامل هزینه های کارگر و هزینه آب و …) را به شدت کاهش میدهد .

لوله پلی اتیلن فاضلابی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لوله های پلی اتیلنی فاضلابی به نوع خاصی از لوله های پلی اتیلن گفته می شود که با توجه به نوع کاربردشان، انواع مختلف در سایز های مختلف دارند.این لوله ها از سایز ۵۰ میلیمتر تا ۴۰۰ میلیمتر تولید می شوند.

کاربرد این لوله ها در گردآوری فاضلاب های صنعتی، فاضلاب خانگی، انواع فاضلاب های شهری و بین شهری و روستایی استفاده می شود.

این لوله ها با توجه به نوع کاربردشان عموما به صورت دوجداره کاروگیت تولید می شوند و در فشار های بالا نیز تولید می شوند (هر چند در مواردی مانند فاضلاب خانگی، نیازی به تهیه لوله با فشار بالا نیست چون هیچگاه فشار سیال درون آن بالاتر از ۴ اتمسفر نخواهد بود)

کاربرد در لوله های پلی اتیلنی کاروگیت در انشعبات بزرگراه ها چیست؟

استفاده از لوله های کاروگیت با قطر بالا برای جمع آوری فاضلاب های گذر کرده از بزرگراه ها یکی از روش های مرسوم ۵۰ سال اخیر شهرداری های اکثر شهرهای جهان و میان شهرهای ایران است.این نوع لوله ها با تنوع نوع اتصالات همراه هستند و بخصوص در استفاده در بزرگراه ها بسیار مناسبند چرا که به سهولت و سریعا نصب می شوند و دیگر احتیاجی به مسدود کردن محل گذر خودروها به منظور جای گذاری مکانیکی لوله وجود ندارد.

کاربرد لوله پلی اتیلنی در مقاومت در برابر اشعه فرابنفش؟

لوله های پلی اتیلنی می توانند تا ۲۰ سال زیر اشعه مستقیم فرابنفش قرار بگیرند و دچار خوردگی یا نازک شدن سطح لوله نشوند.این در حالی است که لوله های پی وی سی حتی ۳ سال هم نمی توانند در برابر نور آفتاب قرار بگیرند.

این موضوع در خطوط انتقال فاضلاب بین شهری در مناطق مرکزی کشور که گرم و خشک و حاوی آفتاب تندی است، بسیار مورد توجه می باشد.

سخن پایانی

ما در این متن شما را با کاربرد لوله پلی اتیلن آشنا کردیم . امیدواریم مطالب گفته شده در این متن مفید واقع شده باشد و با کاربردها و مصارف لوله های پلی اتیلن آشنا شده باشید. شما می توانید در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در مورد انواع لوله پلی اتیلن با شماره ۰۲۱۶۵۴۶۹۳۴۰ الی ۵ تماس بگیرید .

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید